Impact Communication

You are here

Impact Communication definierar vi som kommunikationsverksamhet som utförs av universitet med syftet att skapa positiva effekter för en specifik målgrupp inom en relativt kort tid med hjälp av nyligen utvecklad kunskap från universitetet. Vi har utvecklat en uppsättning verktyg som syftar till att hjälpa kommunikatörer och innovationsrådgivare arbeta tillsammans för att stödja avdelningar, forskargrupper och enskilda forskare som att bli bättre på att skapa effekt. Verktygen kan användas i kombination med andra verktyg som utvecklats och tillhandahålls av Innovationskontoret.

Processen börjar alltid med att undersöka mål och ambitioner för en avdelning, grupp eller individ. Därefter sätts en strategi som även beaktar tillgängliga resurser. Nästa steg är att välja vilka verktyg som ska användas. Verktygen nedan är i dagsläget på engelska.

  • Impact Communication Web Analysis:
    Syftar till att ge forskningsenhetschefer och kommunikationsansvariga (a) insikter om möjligheter och (b) en process för att göra strategiska val när det gäller hur man kan utveckla sin hemsida ur ett nyttiggörandeperspektiv.
  • Impact Story:
    Kombinerar kontinuerligt insamlande av data som skapar ett ”impact case” som kan ligga till grund för en eller flera berättelser som ska användas externa kommunikation.
  • Personal Web Page Boost:
    Ger tips och exempel på hur en forskare kan öka sin personliga universitetswebbsida genom att lägga till information om nyttiggörande och hållbar utveckling.
  • Next Step Interview:
    Verktyg för att hjälpa avdelningens ledning att se till att inte kunskap och kontakter går förlorade när en medarbetare lämnar universitetet och i stället göra detta till ett kommunikations- och relationsbyggande tillfälle.
  • Poster Design Workshop:
    Ger deltagarna en uppsättning frågor som hjälper dem att utforma bra vetenskapliga posters som de kan använda omedelbart.
  • Application For Funding:
    Ger exempel på hur forskare kan tänka om målgrupper, nyttiggörande och kommunikation i syfte att skapa bättre forskningsansökningar.

Prenumerera på vårt informationsbrev

Se till att du inte missar några nyheter från oss!

Om Oss

Chalmers Innovationskontor ger stöd och rådgivning till forskare vid Chalmers för att främja nyttiggörandet av forskningsresultat och därmed bidra till att skapa värden för samhälle och näringsliv.

 

Frågor?

 Email: chalmers.innovationskontor@chalmers.se

Eller fyll i formuläret nedan.

Twitter

Innovationskontor C (3 days ago)
@losman_vgre @AndersWijkman Importantly for #chalmersftw and @IKChalmers is that @AndersWijkman is also chairman of @ClimateKIC
Innovationskontor C (3 days ago)
Panel on policies for radical transition at #IST2017 with (from left) Peter Krahl Rydberg @losman_vgre… https://t.co/G1a3SdcrMZ
Innovationskontor C (3 days ago)
What’s the challenge for #universities in sustainable #transition? Anna Dubois from #chalmersftw tries to answer at… https://t.co/Fg9M1E9a4r
Innovationskontor C (3 days ago)
Questions on regional #transition challenges we need to get help to answer says @HelenaN_vgr at #IST2017 https://t.co/l1Uz7hqKqK
Innovationskontor C (3 days ago)
#energy strategy presented by @goteborgenergi at #IST2017 reduce recycle renew https://t.co/3QNVrmUQZ7